Перевірка органами ДФС: запит та підстави для нього

Новини E-DOC: запит на перевірку органами ДФСПитання, щодо проведення перевірок податковими органами, відображені в листах ДФС.

Так в листі №5514 / 6 / 99-99-22-04-02-15 від 14.03.2016г. ДФС роз’яснює, що заходячи з перевіркою, органи державної податкової служби пред’являють платнику податків копії наказу органу ДФС про проведення перевірки згідно норм ПКУ. І саме копій, надання ж оригіналу наказу платнику податків Податковим Кодексом не передбачено.

Крім того, отримуючи копію наказу про перевірку за підписом керівника контролюючого органу або його заступника, ПКУ не регулює те, який саме печаткою скріплюється їх підпис.

При цьому Вищий адміністративний суд висловив свою позицію, що окремі дефекти оформлення рішення контролюючого органу не роблять його протиправним і, як наслідок, їх рішення не повинно бути скасовано. Якщо спірне рішення прийнято контролюючим органом в межах своєї компетенції і з його змісту можна чітко встановити зміст цього рішення, то такий документ може бути правомірним навіть в разі, коли не дотримані окремі елементи форми спірного рішення.

У листі ДФС №5614 / 6 / 99-99-22-04-02-15 від 15.03.2016г. відзначається, що можливість призначення документальної позапланової перевірки на підставі того, що платник податків не надав відповіді на запит контролюючого органу, визначаються ПКУ. У ПКУ містяться деякі норми щодо ненадання платником податків відповіді на письмовий запит контролюючого органу, визначені п.п. 78.1.1, 78.1.4, 78.1.9.

Нагадаємо, що згідно з цих норм, виникають підстави для позапланової перевірки податкової, якщо ними був направлений обгрунтований запит про подання інформації та її документального підтвердження, і протягом місяця фізособа чи юрособа не відреагувало на запит податкового органу (п.73.3 ст.73 ПКУ). Якщо ж платник податків відповідає в установлений термін на запит органу ДФС (як правило, це 10 робочих днів), то відсутні підстави для проведення позапланової перевірки.

Підстави для направлення повинні бути визначені саме законом, перелік інформації, яка запитується також тільки визначений законом, і запитувана інформація повинна бути необхідна для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань.

Сервіс E-DOC звертає вашу увагу, що отримання запиту складеного з порушенням вимог, які викладені в абз.1 і 2 п.73.3 ст.73 ПКУ, платник звільняється від обов’язку надавати відповідь на такий запит.

Резюмуючи вищесказане, виділимо головні пункти, які повинні міститися в запиті контролюючого органу:

  • підстави для направлення запиту відповідно до цього пункту із зазначенням інформації, яка це підтверджує;
  • перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати;
  • друк контролюючого органу, підпис керівника або його заступника.

Найчастіше податкові органи нехтують цими нормами і не призводять підстави для направлення запиту платнику податків, або при вказівці підстав, можуть вказати не ті, які визначені п.73.3 ст.73 ПКУ.

Тим, хто використовує електронний обмін документами, нагадуємо, що первинні документи, створені в електронному вигляді, повинні відповідати вимогам законодавства про електронні документи та електронний документообіг, згідно п.2.3 Наказу МФУ №88 від 24.05.1995р.